İşletme Geliştirme Destek Programı
15 Haziran 2010 tarihli
ve 27612 sayılı Resmi Gazete ile yürürlüğe giren ve Küçük ve orta ölçekli
işletmelerin rekabet güçlerinin artırılması, kurumsallaşma ve markalaşma
seviyelerinin yükseltilmesi, mevcut kapasitelerinin geliştirilerek öncelikli
ihtiyaçlarının karşılanmasına amaç edinmiş bir programdır.
290.000 TL üst limitli
bu programın süresi 2 (iki) yıldır. İşletmenin net satış hasılatı veya dönem
içinde elde ettiği hasılatı, program sonunda en az %10 (on) artması durumunda
destek programından bir defaya mahsus olmak üzere yeniden yararlanabilmektedir.
İşletmenin, programın tamamlandığı tarihten itibaren en geç bir yıl içerisinde
destek programını yenilemek için başvuru yapması gerekir. Yenilenen programda,
tamamlanan destek programı kapsamında işletmeye kullandırılan destek miktarları
dikkate alınmaz.
Pamar Danışmanlık;
İşletmelerin ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda, her bir destek için uygulama
esaslarında belirtilen esaslar dâhilinde KOSGEB’e başvuru yapmasını sağlamak,
KOSGEB Birimi tarafından gerekli değerlendirmelerin ve sonuçların işletmeye
bildirimleri yapmak, İşletmenin, uygun bulunan başvuruya ilişkin mal ve hizmet
alımını gerçekleştirerek ödemeye esas belgeleri KOSGEB Birimine sunmasını sağlamak.
Destek ödemesi ile ilgili istisnai bir uygulama olacaksa bu durum programın
uygulama esaslarında ayrıca belirterek, sürecin en doğru ve hakkaniyetli
yürütülmesini amaçlamaktadır.
KOSGEB, Destek
programını program ve işletme esaslı olarak izler, ülke ekonomisi ve
işletmelere etkileri ve sonuçları değerlendirir. İzleme ve değerlendirmeye
ilişkin hususlar Başkanlık tarafından hazırlanacak usul esaslarda belirler.
İşletmeler
mağduriyetler yaşamaması için aşağıda belirtilen hususlara dikkat emesi
gerekir;
a)
İşletme tarafından destek kapsamındaki
mal/hizmetin alındığı veya faturalandırıldığı tarihi müteakip, destek ödemesine
esas belgelerin en geç 1 (bir) yıllık sürede KOSGEB Birimine teslim etmesini
gerekir. (Teslim edilmemesi halinde destek ödemesi yapılmaz)
b)
İşletme; sahip ve ortakları ile bunların eşinden, annesinden, babasından,
kardeşinden, çocuğundan ve bunların sahibi/ortağı olduğu işletmelerden destek
kapsamında mal/hizmet satın alamaz, böyle bir durumun tespit edilmesi durumunda
destek ödemesi yapılmaz.
c)
Program süresinde işletmenin devri, başka bir işletme ile birleşmesi ve nev’i
değişikliği durumunda, bu husus ilgili KOSGEB Birimi tarafından
değerlendirilerek; desteğin devamına veya sonlandırılmasına karar verilir.
d)
Program süresinde işletmenin tasfiyesi veya kapanması halinde; destek süreci
sonlandırılır.
e)
Bu maddelerin 3 üncü ve 4 üncü fıkraları kapsamında destek süreci sonlandırılan
işletmelere yapılan destek ödemeleri geri alınmaz.
f)
Destek programı süresi bitse dahi süre bitmeden önce alımı yapılmış mal ve
hizmetler kazanılmış hak olarak değerlendirilir ve ödemeler yapılabilir.
g)
Yurtdışından satın alınan mal ve hizmetlerde bedelin faturada döviz cinsinden
belirtilmesi durumunda, T.C. Merkez Bankası döviz alış kuru üzerinden ve faturanın
düzenlendiği tarih esas alınarak Türk Lirası olarak ödeme yapılır.
h)
19/6/2012 tarihli ve 28328 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkındaki Bakanlar Kurulu Kararı” ile belirlenmiş olan
bölgelerde değişiklik yapılması veya yeni bir tanım getirilmesi durumunda,
program kapsamında Başkanlık tarafından gerekli düzenleme yapılır.
ı)
Ödemeye esas belgelerde destek tutarı hesaplanırken katma değer vergisi destek
kapsamı dışında tutulur.
i)
Vergi, sosyal güvenlik primi vb. yasal yükümlülükler hariç olmak üzere aynı
gider gerçekleşmesi için farklı kurum/kuruluşlardan destek alınamaz.
Ayrıca, programın
uygulanması sırasında ve sonrasında KOSGEB mevzuatına uygun olmayan durumların
tespiti halinde, KOSGEB Destek Programları Yönetmeliği kapsamında işletmeye
verilen desteklere ilişkin tüm süreçler durdurur. Uygunsuzluğun giderilmemesi
ve uyuşmazlık halinde, uyuşmazlığa konu olan destek tutarı, KOSGEB alacağı
olarak yasal faizi ile birlikte KOSGEB tarafından tahsil edilir. Uyuşmazlık
sona erdiğinde ve işletmenin müracaatı halinde destek süreci devam eder. Bu
program kapsamında ortaya çıkan uygunsuzluklarda, Başkanlıkça uygulanan
Uygunsuzluk Yönergesine göre işlem yapılır.
Programı kapsamında yer
alan destekler ise Yurtiçi fuar desteği, Yurt dışı İş gezisi desteği, Tanıtım
Desteği, Eşleştirme Desteği, Nitelikli eleman istihdam desteği, Danışmanlık
Desteği, Eğitim Desteği, Enerji verimliliği desteği, tasarım desteği, Sınai
Mülkiyet hakları desteği, Belgelendirme desteği, Test, analiz ve kalibrasyon
desteği, Bağımsız denetim desteği, gönüllü uzmanlık desteği, lojistik desteği
şeklindedir.
Program Kapsamında Yer
alan Destek paketlerin üst limit ve geri ödeme oranları aşağıdaki gibidir.
1.A – YURT İÇİ FUAR DESTEĞİ; Değişen
ve gelişen pazar koşullarına ayak uydurmak isteyen işletmelerin
ürün ve hizmetlerini sergilemeleri açısından fuar ve organizasyonlar,
işletmelerin ürün ve hizmetlerini sergilemeleri açısından büyük önem
taşımaktadır.
Pazarlama
faaliyetleri işletmelerin ana unsurlarından bir tanesidir. Yapılan tanıtım ve pazarlama faaliyetleri,
arz edilen ürün ya da hizmetin hem yurtiçinde hem de yurtdışında talep
görmesini sağlamaktadır. Pazarlamanın en güçlü sunum alanlarından olan Fuarlar,
tedarikçi, üretici ve aracı firmaların ürün veya hizmet sunumlarını
yapmalarının yanı sıra, rekabeti yoğun piyasa koşullarında avantaj sağlamak
adına, işletmelerin hacimlerini artırabilecek yeni iş anlaşmaları içinde uygun
zemin oluşturabilmektedir.
Ülkemizin artık küresel ölçekte bir ticari bir cazibe
merkezi haline gelmesiyle birlikte yurtiçi fuarlarına etkin bir şekilde katılım
daha büyük bir önem arz etmektedir.
Pamar danışmanlık, bu iki önemin farkında olarak
işletmelerin ihtiyaç ve taleplerini, KOSGEB desteklerine ulaştırarak en doğru
şekilde yönlendirmektedir.
Yurtiçi Fuar desteği kapsamında KOSGEB; Fuar
Organizatör Kuruluşundan temin edilen; boş alan (yer) için kira, stand-sunum
yapısı ve dekorasyonu, fuar katılımcı kataloğu, fuar alanının genel düzenlemesi
ile ilgili hostes, genel tanıtım, genel güvenlik, genel temizlik ile gerekli
olabilecek diğer hizmet giderlerini karşılamaktadır.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) internet
sitesinde ve Türkiye Ticaret Sicil gazetesinde yayınlanan “Yıllık Yurt İçi Fuar
Takvimi Tebliği” nde yer alan fuarlardan, yurtiçi ihtisas, yurtiçi uluslararası
ihtisas fuarları ile İzmir Enternasyonel Fuarı bu destek kapsamındadır.
Sunum yerleşkeleri için verilen destekler;
Yurtiçi Uluslararası İhtisas Fuarlarında 120
TL/m²
Yurt İçi İhtisas Fuarları ve İzmir Enternasyonal
Fuarı’nda ise 80 (seksen) TL/m² dir.
Her bir fuar için azami destek alanını 50 m² olup, bu
rakam makine, mobilya ve mermer gibi büyük teşhir alanına ihtiyaç duyulan iş
kollarında 100m²’ye kadar çıkarılabilmektedir.
Destek kapsamında üst limitin program süresince
işletme başına verilen 30.000 TL desteğin oranları 1. Ve 2. Bölgelerdeki iller
için %50, kalan iller içinse % 60 olarak sağlanmaktadır.
1.B –
YURT DIŞI İŞ GEZİSİ DESTEĞİ; İşletmeler, yeni pazarlar bulmak, sektörel
gelişmeleri yerinde takip etmek ve uluslararası ticari iş birlikleri oluşturmak
için yurtdışı seyahatlerine önem vermektedirler. Ülke ekonomisine de ciddi
katkılar sağlayan bu seyahatlerin öneminin farkında olan KOSGEB, 20.000 TL’ye kadar destek sağlamaktadır.
Verilen
bu desteğin kapsamında; Konaklama giderleri, Ulaşım giderleri ( Yurtiçinden
Yurtdışına, yurtdışından yurtdışına yapılacak olan hava, kara ve deniz yolu
gidiş dönüş ulaşım masrafları) , Diğer giderleri ( Tercüme ve rehberlik, Fuar
giriş ücretleri, Toplantı-Organizasyon giderleri) karşılanmaktadır.
Yurt
Dışı İş Seyahat Desteğinin verilebilmesi için en az 10 (on) işletmenin katılımı
ve destek talep eden işletmelerin, belirlenmiş programda yer alan tüm
aktivitelere katılımı gerekmektedir. Beklenmeyen nedenlerden dolayı en 10 (on)
işletmenin olmaması nedeniyle planlanan organizasyona destek verilip
verilmeyeceğine KOSGEB başkanlık makamında karar verilmektedir. Yurt Dışı iş
gezisine katılacak olan işletmeleri temsilen, şirket sahibi, ortağı veya
çalışanı olmak zorundadır. Yurt Dışı iş gezisine katılacak olan işletmenin
faaliyet alanı ile iş gezisinin uyumlu olması gerekmektedir. Destek almak
isteyen işletme, seyahat programı başlamadan en 2 (iki) iş günü öncesinde
talepte bulunmalıdır.
1.C
– NİTELİKLİ ELEMAN İSTİHDAM DESTEĞİ; Üretim faaliyetinde bulunan birçok
işletme için en büyük ihtiyaç kalifiye veya
nitelikli eleman ihtiyacıdır. Nitelikli personel, iş liyakati nedeniyle, ücret
skalası yukarıda olduğundan dolayı birçok işletme, istihdam etmesi gereken
personeli sağlayamamaktadır.
İşletmeler için birçok hibe ve
teşvik programına sahip Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve
Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB), yeni eleman istihdam etmek isteyip
ekonomik olarak sıkıntı yaşamaktan çekinen işletmeler için Nitelikli Eleman
Desteği sağlamaktadır.
KOSGEB bu destek kapsamında, istihdam edilecek 2
(iki) personel için toplamda 3 (üç) yıl
için 50 bin liraya kadar personel maaş desteği verebilmektedir.
KOSGEB vereceği bu destekle işletmelerin ürettiği mal
veya hizmetin devamlılığını ve işsizlik sorunu çözmeyi hedeflemektedir.
KOSGEB’in verdiği nitelikli eleman desteğinin alınması
için istenen şartlar sıralanırsa;
a) Proje kapsamında, çalıştırılacak iş
görenin son 12 ayda aynı işletmede çalışmamış olması ve üniversite ( ön lisans,
lisans, yüksek lisans veya doktora) mezunu olması
b) İş gören tam zamanlı olarak işe
alınmış olmalıdır,
c) İş görenin ücretleri işletme
hesabından, personelin banka hesabına yatırılması
d) KOSGEB hibeleri maaş yatırıldıktan
sonra yapılan başvurular ile geri alınmaktadır,
e) Sadece 2 personelle sınırlıdır,
f) Başka bir kurum tarafından destek
alan bireyler yararlanamamaktadır,
g) Emekliler ve Yabancı uyruklular
yararlanamaz,
h) İşletme sahibi veya ortakları ile
bunların anne, baba, kardeş, eş ve çocukları yararlanamaz,
i) Ödemeler yalnızca net maaş üzerinden
yapılmaktadır, ek geçim indirimi gibi destekler hibe programına kapsamında
değildir,
j) Nitelikli personelin başvurudan en
fazla 30 gün önce veya başvurudan en fazla 45 gün sonra istihdam edilmesi
gerekmektedir
k) Personelin işten çıkması veya çıkarılması
durumunda destek sona ermektedir.
Bölgesel olarak uygulanan her bir
derece için verilen aylık destek üst limiti farklıdır.
KOSGEB tarafından daha önce ilan
edilmiş olan yatırım teşvik bölgeleri kapsamında alınacak iş görenlerin ilk üç
maaşı 1. (birinci bölge için) %50, 2. (ikinci), 3. (üçüncü), 3.(üçüncü) ve 4.
(dördüncü) bölgeler için %60, 5.(beşinci) ve 6.(altıncı) bölgeler için ise %70
oranında hibe olarak desteklemektedir. Bu hibe için üst limitler; ön lisans
mezunları için (1.500 TL), lisans mezunları için (2.000 TL), yüksek lisans ve
üzeri için (2.500 TL) olarak belirlenmiştir.
KOSGEB desteğinden faydalanmak için
gerekli olan belgeler;
a) Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan
Sigorta hizmet listesi,
b) Her bir personel için ayrı ayrı
olacak şekilde nitelikli elemana ait ücret bordosu,
c) ilk ödeme talebinde verilecek
şekilde personelden alınan diploma örneği,
d) İş görene ödenmiş maaşın banka
çıktısı,
e) Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan
borcu yoktur belgesi.
1.D
– EĞİTİM DESTEĞİ; İşletmeler, en üst düzey yöneticisinden
en alt kademe çalışanına kadar bütün iş görenlerinin çalışma kalitesini
artırmak için birçok çabaya girmektedir. Bu çabaların başında eğitim
gelmektedir. Kurum içi veya kurum dışında alınan eğitimlerle işletmeler kurumsal
kimliklerinin gücünü ortaya koyabilmektedir.
Bu anlamda KOSGEB, işletmelerin
doğru bir yapılanma ve yönetim süreci gerçekleştirmeleri için gerekli olan
eğitimin gerçekleşmesi konusunda desteklemektedir.
KOSGEB verdiği Eğitim destekleri
şu başlıklardan oluşmaktadır;
a)
İşletmelerde Genel Yönetim özellikle yeni girişimlerin
bilgi edinmesi gereken konular
b)
Pazarlama Yönetimi, pazarlama stratejisi hazırlama ve
planlama
c)
Üretim Yönetimi konusu,
d)
İnsan Kaynakları Yönetimi,
e)
Mali İşler ve Finansman Yönetimi
f)
Dış Ticaret ve Uluslararası Mevzuat
g)
Bilgisayar ve Bilgi Teknolojileri
h)
Enerji Teknolojileri
i)
Yeni Teknik ve Teknolojiler
j)
Yenilik, Mesleki ve Teknik Eğitim ile ilgili eğitim
konuları
k)
CE İşareti ve Ürün Belgelendirme ile Çevre
Belgelendirme ve Yabancı Dillere
yönelik eğitimler destek kapsamına girmez. Yemek, konaklama ve ulaşım giderleri
eğitim desteği dâhilinde değildir.
KOSGEB eğitim desteğinden
yararlanabilmek için; işletmenin, KOBİ niteliğinde olması, KOSGEB desteklenen
sektörler kapsamında olması, KOSGEB veri tabanına kayıtlı olması gerekmektedir.
KOSGEB eğitim desteğinin
alınabileceği kurumlar ;
a)
Üniversiteler
b)
Üniversitelerin işletmelere yönelik eğitim hizmeti
vermek amacıyla kurulmuş birimleri
c)
Kuruluş
mevzuatlarının izin vermesi şartıyla kamu kurum ve kuruluşları, bunların eğitim
hizmeti vermek amacıyla kurulmuş birimleri
d)
Meslek kuruluşları
e)
5580 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında
kurum açma iznine sahip, alanında program onayı olan kurum ve kuruluşlar
İşletme sahibi, İşletme ortakları ve İşletme
çalışanları dışında kimsenin yararlanamayacağı eğitim desteğinde bölgesel
destek oranları; 1. (birinci) bölge için %50, 2.(ikinci) 3. (üçüncü) ve 4.
(dördüncü) bölgeler için %60, 5. (beşinci) ve 6. (altıncı) bölgelerde %70
şeklindedir.
KOSGEB tarafından verilen
eğitimlerde ise destek %100 şeklindedir.
KOSGEB eğitim desteği için ödeme
talep etmek üzere gereken belgeler şunlardır:
a)
Eğitim alınan kurumdan verilen katılımcı adına
düzenlenmiş katılım belgesi, başarı belgesi veya sertifikası,
b)
Eğitim alınan kurumdan alınmış eğitim hizmet bedeli
karşılığında işletme adına düzenlenmiş fatura
c)
Fatura tutarının eğitim veren kuruluşa ödendiğini
gösteren banka dekontu,
d)
Eğitime işletme çalışanı katılırsa, çalışanın adının
bulunduğu işyerinize ait SGK Sigortalı Hizmet Listesi
e)
İşyerinin SGK borcu olmadığını gösteren belge
Her bir eğitim konusu ve başlığı
için KOSGEB tarafından verilen eğitim desteğinin üst limiti 2.500 TL’dir.
Destek süresince üst limit 20.000 TL olarak belirlenmiştir ve 3 (üç) yıl geçtikten
sonra başvuru güncellenerek yeni destek paketinden yararlanabilmektedir.
1.E
– ENERJİ VERİMLİLİĞİ DESTEĞİ; KOSGEB, İşletme
maliyetlerinin başında gelen ve üretim faaliyetlerinin devamlılığı için ihtiyaç
duyduğu Enerji ihtiyacına ve verimli kullanılmasına dair alacakları Ön ve
Detaylı etüt, Verimlilik artırıcı Proje(VAP) için danışmanlık ve Enerji
Yöneticisi Eğitimi hizmetlerine destek vermektedir.
Ön ve Detaylı Etüt ile
VAP için danışmanlık hizmetleri, 18/04/2007 tarih ve 5627 sayılı Enerji
Verimliliği Kanunu kapsamında Yetkilendirilmiş Enerji Verimliliği Danışmanlık
(EVD) Şirketlerinden alınmaktadır.
Enerji Yöneticisi
Eğitimi hizmetleri, Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında; Yenilenebilir Enerji
Genel Müdürlüğü, Yetkilendirilmiş Kurumlar veya EVD Şirketlerinden
alınır.
Detaylı Etüt
hizmetlerinin destek kapsamında ödenebilmesi için “Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü
Detaylı Etüt Uygunluk Belgesi” alınması şartı aranmaktadır.
Enerji verimliliğine
yönelik Ön ve Detaylı Etüt aynı EVD’den alınabilir, ancak VAP için Danışmanlık
hizmetleri, aynı EVD şirketinden alınamaz.
Program süresince
Enerji Verimliliği Desteğinin üst limiti 30.000 (otuz bin) TL olarak
belirlenmiştir.
Ön Etüt için
destek üst limitleri Ton Eşdeğer Petrol (TEP) aralığına göre aşağıda
verilmiştir.
TEP Aralığı |
Destek Üst Limiti
(TL) |
200-500 TEP için |
1.500 |
501 ve üzeri için |
2.000 |
Detaylı Etüt için
destek üst limitleri TEP aralığına göre aşağıda verilmiştir.
TEP Aralığı |
Destek Üst Limiti
(TL) |
200-500 TEP için |
15.000 |
501 ve üzeri için |
20.000 |
VAP için danışmanlık
destek üst limitleri TEP aralığına göre aşağıda verilmiştir.